Annonce


Annonce

Annonce

Barca halter efter Real Madrid med trøjesalg

Nyheder - 19. december 2018




La Liga er en af de stærkeste ligaer i verden, og den har produceret masser af europæiske mestre gennem årene. De største spanske klubber har fans over hele verden, og Real Madrid og Barcelona er langt foran alle de andre.

De bitre rivaler har domineret La Liga i årtier og fordelt langt størsteparten af mesterskaberne imellem sig – især i de senere år har det vist sig nærmest umuligt for konkurrenterne at blande sig i mastodonternes duel. Med deres stjernespækkede mandskaber og gigantiske verdensomspændende fangrupper er både Real Madrid og Barcelona efterhånden vokset til langt mere end bare fodboldklubber.

År efter år mødes de to giganter to gange i La Liga. Derbyet kaldes “El Clásico”, og opgøret er altid et af årets mest imødesete over hele verden. Millioner og atter millioner tæller ned til kampen, og både klubber og sponsorer tjener millioner af euro gennem mange forskellige indtægtskilder.

Når det gælder resultaterne i La Liga, har Barcelona gennem de senere år som oftest haft håneretten. Siden den historiske 2-6 ydmygelse på Bernabeu i 2009 blev fulgt op med en knusende 5-0 sejr på Camp Nou sæsonen efter, har der stået Barcelona på det meste – helt frem til det seneste El Clásico, hvor selv Courtois ikke kunne forhindre Messi og kompagni i et fortsætte dominansen med hele fem træffere.

Madridistas viser vejen i merchandise
Årets La Liga har indtil videre været en rodet omgang, hvor Barcelona har kæmpet om førstepladsen med en håndfuld andre mandskaber, mens Real Madrid endnu ikke har fundet formlen efter afgangen af Cristiano Ronaldo og træner Zinedine Zidane.

Alligevel er det stadig Real Madrids spillesæt, der sælger bedst i merchandisebutikkerne – og rammer salgstal næsten 50 % højere end Barcelonas. Omsætningen på trøjesalg er dog notorisk ustabil. Real Madrids fik eksempelvis et ordentlig gok, da de sagde farvel til Christiano Ronaldo, fordi hans trøjer var dem, der solgte allerbedst. Real Madrids trøjesalg steg med astronomiske 195 %, da de vandt deres 13. Champions League-titel, men er så faldet igen med 88,3 % i de seneste måneder. I dag er det nykårede Ballon d’Or-vinder Luka Modric’ trøje, der er den mest populære blandt Real Madrid-spillerne – samme Luca Modric, der tilbage i 2004 blev vejet og fundet for let af Brøndby og BK Frem!

Barcelonas internationale fanskare er i hastig vækst, fordi klubbens filosofi i høj grad appellerer til fans uden for Spanien. Holdets angrebslyst og boldbesiddende spillestil tiltrækker bare fans, der elsker god fodbold og den positive tilgang, der altid associeres med Blaugrana.

Alligevel er der mange årsager til, at Real Madrid beholder førertrøjen i trøjesalget. Real Madrid har været en af fodboldens giganter i markant længere tid, og deres fangruppe er bare stadig meget større. Derudover er Real Madrid kendt for at hente så mange stjernespillere til klubben som overhovedet muligt, og der er ikke noget, der booster trøjesalget som stjernespillere. Det enorme fald i trøjesalget, da Ronaldo forlod klubben understreger bare, hvor vigtige de store navne er for omsætningen.

El Clásicos værdi for sponsorer
Real Madrid mod Barcelona er langt mere end en fodboldkamp. Mødet mellem de to giganter betyder millioner af euro i omsætning til både klubber og sponsorer. Den seneste opgørelse fra 2017 viser, at de to derbykampe gav sponsorerne værdi for over 40 mio. USD, hvoraf omkring halvdelen kom i hus via tv-udsendelser.

En voksende del af sponsorværdien i El Clásico genereres gennem sociale medier. Allerede i dag står klubbernes konti på Facebook, Instagram og Twitter for over 10 % af den samlede værdi.

Både Real Madrid og Barcelona indgår i partnerskaber med nogle af verdens allerstørste brands. Det er ikke noget nyt for Real Madrid, men Barcelona indgik i 12 år i et nonprofitpartnerskab med UNICEF, hvor klubben spillede med UNICEF’s logo på brystet uden at modtage betaling for det.

Siden 2011 har Barcelona dog været sponsoreret af store brands som Qatar Airways, og i dag er det Barcelonas tre hovedsponsorer Nike, Rakuten og Beko, der får mest ud af deres kampe. De verdenskendte brands vises på Barcelonas trøjer og stadion og giver dem en enorm eksponering – især under El Clásico.

En af Barcelonas nyeste (siden 2016) partnere er spillevirksomheden Betfair, der er en af verdens største online bettingbørser. Ud over spil på sport tilbyder Betfair også et online casino, der vurderes til at være et af nettets bedste – næsten alt software på casinoet leveres af Playtech, der er en af de mest dominerende leverandører på markedet.

Betfairs partnerskab med Barcelona er værd at nævne, fordi spilleselskaber indtager en større og større rolle inden for sponsorater i sportsverdenen. Langt de fleste mandskaber i La Liga har sponsoraftaler med spillevirksomheder – med bet365 som den mest aktive med hele 10 La Liga-klubber i stalden. Ud over Barcelona er Betfair som brand også officiel ærmesponsor for Sevilla i 2018.

De uendelige rivaler
Rivaliseringen mellem Barcelona og Real Madrid er ikonisk, og fodboldverdenen ville ikke være den samme uden. Selvom begge klubber tjener millioner af euro hvert eneste år, handler det for fansene udelukkende om fodbold, håneret og sejrens sødme.

Trøjesalget, medieomsætningen og alle de andre indtægter er nemlig bare tal, der sætter yderligere kolorit på de imponerende statistikker omkring El Clásico. Når alt kommer til alt, handler det om sejr eller nederlag. Sponsorerne genererer nok millioner af euro på hver eneste kamp, men det er fansene, der finder den ægte værdi. En sejr i El Clásico betyder nemlig langt mere end penge for de loyale tilhængere. Husk at følg BarcaBold.dk for flere Barca-nyheder


Barca halter efter Real Madrid med trøjesalg

© Getty Images


Seneste nyt fra BarcaBold.dk

BarcaBold.dk

Dine Barca-nyheder gjort simpelt

BarcaBold.dk

Dine Barca-nyheder gjort simpelt





Ugens mest læste

Seneste nyheder